Management skills to promote participation families in basic schools

Authors

  • Claudio Barrientos Piñeiro Universidad de Los Lagos

    Becario del Gobierno de Chile por el Programa de Formación de Capital Humano Avanzando de Conicty, con la obtención de grados de máster y doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Barcelona. Contacto: clabapineiro@gmail.com

  • Patricia Silva García Universidad de Los Lagos

    Profesora lectora de la Universidad de Lleida. Maestra de Educación Primaria, socióloga, máster en Desarrollo Educativo y máster en Gestión y Dirección de Centros Educativos. Es doctora en Pedagogía por la UB. Es profesora en el Departamento de Pedagogía Aplicada de la Universidad Autónoma de Barcelona. Es responsable de la Coordinación Académica del Máster en Gestión y Dirección de Centros Educativos de la UB. Contacto: silva@pip.idl.cat

  • Serafín Antúnez Marcos Universidad de Los Lagos

    Doctor en Pedagogía, por la Universidad de Barcelona. Actualmente es Catedrático de Universidad en la Facultad de Pedagogía de la Universidad de Barcelona (Departamento de Didáctica y Organización
    Educativa). Ha ejercido como: maestro, director escolar, profesor titular de la Escuela Universitaria del
    Profesorado de la Universidad de Barcelona. Contacto: santunez@iub.edu

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201602.003

Keywords:

School management, skills, practices, strategies, participation, leadership

Abstract

This article provides knowledge about the state of affairs on policies and dynamics
surrounding the performance skills of school principals regarding the promotion
of participation. Using a qualitative approach and methodology Case Study results
showed traditionalist practices and promotion strategies, passive involvement of
families, with minimum levels of participation were obtained. The management
performance is presented restrictive weak presence of attitudes toward empathy,
trust and do dialogic, thus weakening the commitment of parents to participate
in schools. The importance it attaches to social skills, personal qualities and values
that should mobilize managers to adequately promote parent and community
participation is emphasized.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2016-10-10

How to Cite

Barrientos Piñeiro, C., Silva García, P., & Antúnez Marcos, S. (2016). Management skills to promote participation families in basic schools. Educacion, 25(49), 45–62. https://doi.org/10.18800/educacion.201602.003

Issue

Section

Artículos