Comprehensive Sexuality Education: A pending matter in Early Childhood Education in Mexico

Authors

  • Fernando Salinas-Quiroz Universidad Pedagógica Nacional

    Licenciado en Psicología por la Universidad Iberoamericana (UIA), diplomado Internacional de la Parentalidad y Magister en Psicoterapia Psicoanalítica de Niños y Adolescentes por la Asociación Psicoanalítica Mexicana (APM). Doctor en Psicología, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Profesor-investigador titular A de la Universidad Pedagógica Nacional (UPN). Integrante
    del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) nivel C y del Programa para el Desarrollo Profesional Docente (PRODEP). Tercer lugar del Premio Nacional Silvia Macotela 2013-2014. Docente en la Licenciatura en Psicología Educativa y en la Especialización en Educación Integral de la Sexualidad.
    Contacto: fsalinas@upn.mx

  • Adriana Rosales Mendoza Universidad Pedagógica Nacional

    Licenciada en Sociología por la Universidad Autónoma Metropolitana (UAM), Xochimilco. Especialista en Estudios de la Mujer por El Colegio de México. Maestra y doctora en Ciencias Antropológicas por la UAM, Iztapalapa, en donde obtuvo la medalla al Mérito Académico «Incalli Ixcahuicopa» en la maestría y en el doctorado. Es profesora-investigadora titular C de la Universidad
    Pedagógica Nacional (UPN). Integrante del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) nivel 2 y del Programa para el Desarrollo Profesional Docente (PRODEP). Contacto: leonarosales@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201602.008

Keywords:

Sexual education, professional development, prevention, sexual abuse, early childhood education

Abstract

This paper stresses the need to incorporate Comprehensive Sexuality Education
(CSE) during the Early Childhood and Preschool school stages in Mexico. A
detailed analysis of the content of strategies, courses of action and policies for
early education was made for both, the local and Latin-American level. Findings
indicate that there remains a need for CSE for 0 to 6-year-old Mexican children.
The inclusion of a human rights and a sociocultural perspective of gendered
sexuality is strongly recommended. Early life-course interactions between children
and their caregivers have the potential to influence developmental outcomes in an
enduring manner because they become internalized in the form of generalized
mental representations. CSE encompasses the history of care where consistent and
coherent secure base support is needed.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2016-10-10

How to Cite

Salinas-Quiroz, F., & Rosales Mendoza, A. (2016). Comprehensive Sexuality Education: A pending matter in Early Childhood Education in Mexico. Educacion, 25(49), 143–160. https://doi.org/10.18800/educacion.201602.008

Issue

Section

Ensayos