The Mujeres Maestras del Perú project. Case study on teaching identities

Authors

  • Ricard Huerta Ramón Universitat de València
    Profesor de educación artística en la Universitat de València (España). Investigador del Instituto Universitario de Creatividad e Innovaciones Educativas. Director de la publicación EARI Educación Artística Revista de Investigación, y del Diploma de Posgrado Educación Artística y Gestión de Museos. Doctor en Bellas Artes y licenciado en Música, Bellas Artes y Comunicación Audiovisual. Coordinador del Grupo CREARI de Investigación en Pedagogías Culturales (GIUV2013-103). Profesor del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Facultat de Magisteri.

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201801.003

Keywords:

women, art education, visual culture, case studies, teachers, identity

Abstract

When discussing the professional aspects of the work of women teachers, it is usual to include the vocational factor as a main element. The question of vocational education incorporated progressively in the training period progresses. Teachers themselves talk about this as something that already appears in their childhood as an explicit desire to dedicate to teaching. With the project «Peruvian Women Teacher’s» we approach the opinions on this and other issues. The process of preparation of the project in Lima initiated includes interviews with twenty-one women. Most teachers insist on their vocational precocity, especially those who working in poverty environments. We use case studies incorporating video through Arts Based Research. Art Education try to make visible the identities of the female teaching group. It is a tribute, but also a professional claim. Participants are teachers of different ages and particular situations. We have again verified that the vocational component is present in personal narratives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso-Sanz, A. (2016). Conciliación de la vida estudiantil, familiar y laboral de una madre universitaria. Revista de Antropología Experimental, 16, 223-233. https://doi.org/10.17561/rae.v0i16.2516

Bustamante, B. (2016). Aproximación a una re-conceptualización de la educación artística en la sociedad del conocimiento en Colombia’. Gearte, 3(2), 151-161. https://doi.org/10.22456/2357-9854.64798

Carro, A. et al. (2016). Formación profesional y competencias docentes en el estado de Tlaxcala’. Educación, XXV (49), 7-28.

Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Barcelona: Paidós.

Giroux, H. (2013). La pedagogía crítica en tiempos oscuros. Praxis Educativa, XVII (2), 13-26.

González, J. y Subaldo, L. (2015). Opiniones sobre el desempe-o docente y sus repercusiones en la satisfacción profesional y personal de los profesores. Educación, XXIV (47), 90-114.

Hermoza, L. M. (2015). La evaluación formativa-colaborativa para la construcción de aprendizaje en los alumnos de arte y diseño. Educación, XXIV (46), 47-72.

Hernández, F., Sancho, J. M. y Rivas, J. I. (coords.) (2011). Historias de vida en educación: Biografías en contexto. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Huerta, R. (2009). Maestras y museos. Matrimonio de conveniencia. Revista Educación y Pedagogía, 55, 89-103.

Huerta, R. (2010). Un proyecto de investigación en educación artística: aspectos identitarios de las maestras chilenas. Pulso Revista de Educación, 33, 31-59.

Huerta, R. (2012). Mujeres Maestras. Identidades docentes en Iberoamérica. Barcelona: Graó.

Huerta, R. (2013). La identidad como geografía liminar. Nuevas ideas para la educación en artes visuales. Aula de Innovación Educativa, 220, 12-17.

Huerta, R. (2014). La educación artística como motor de cambio social. Cuadernos de Pedagogía, 449, 46-50.

Huerta, R. (2015). La ciudad y sus docentes. Miradas urbanas desde las artes y la educación. Barcelona: UOC.

Huerta, R. (2016). Transeducar. Arte, docencia y derechos lgtb. Madrid-Barcelona: Egales.

Huerta, R., Alderoqui, S. y Linares, M. C. (2014). Tango y paella. Porteñas y valencianos en el comisariado de exposiciones con acento educativo. Educación, 45, 125-142.

Maeso, A. (2008). Influencia de los ámbitos familiar, educacional y mediático en la adopción de identidades por los ni-os y las niñas a través de sus dibujos. Arte, Individuo y Sociedad, 20, 107-128.

Queiroz, J. P. (2015). Os novos discursos sobre arte, agora escritos pelos artistas. Gearte, 2(2), 134-146.

Reyes, A. (2014). Cultura de la recreación, democracia y conciencia política. Educación, XXIII (44), 88-111.

Rifá, M. (2010). Narrativas autobiográficas en la investigación educativa basada en las artes y en el currículum de formación del profesorado. En Eça Agra et al., Desafios da educaçao artistica em contextos ibero-americanos (pp. 36-47). Porto: APECV.

Sennett, R. (2013). El artesano. Barcelona: Anagrama.

Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Published

2018-05-09

How to Cite

Huerta Ramón, R. (2018). The Mujeres Maestras del Perú project. Case study on teaching identities. Educacion, 27(52), 46–62. https://doi.org/10.18800/educacion.201801.003

Issue

Section

Artículos