The doctrine of the educational policies for foreign students in Japan: A comparison between Australian and French educational policies for children of immigrants

Authors

  • Derek Kenji Pinillos Matsuda Universidad Sofía, Tokio

    Profesional con estudios de pregrado de Política General en la Universidad Kwansei Gakuin, Hyogo. Realizó sus estudios de maestría en Educación en la Universidad Sofia, Tokio.
    Finalmente, cuenta con estudios de doctorado en Educación en la misma universidad.

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201801.007

Keywords:

multiculturalism, republicanism, educational system

Abstract

In this article, readers are going to see how foreigners’ children have been treated in the Japanese educational system. Until now, Japan does not have a specific principle idea in their policies; therefore, those are not stable and concrete. In order to investigate how national policies and its doctrine are important in the educational system, this article has examined Australia as a nation introducing the principles of multiculturalism and France as a nation introducing the republicanism in their integrated politics by doing a literature research. The literature that was used in this paper include the policies and critical papers written by experts that has allow us to analyze the pros and cons of their policies. As a result, the Japanese government is urged to create a concrete policy that would support foreign students to better adapt to the society and become a productive human resource to improve the country’s wellbeing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Australian Bureau of Statistics (2016a). Migration, Australia, 2015-16. Referencia en: http://www.abs.gov.au/AUSSTATS/abs@.nsf/mf/3412.0

Australian Bureau of Statistics (2016b). Loi du 9 décembre 1905 concernant la séparation des Eglises et de l’Etat. Referencia en: https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=LEGITEXT000006070169&dateTexte=20171210

Australian Government, Department of Immigration and Border Protection (s.f.). Abolition of the «White Australia» Policy. Referencia en: http://www.border.gov.au/about/corporate/information/fact-sheets/08abolition

Banks, J. A. (2006). Improving Race Relations in Schools: From Theory and Research to Practice. The Journal of Social Issues, 62(3), 607-614. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2006.00476.x

Bedmar V. L., Terrón Caro M. T. (2013). Políticas socioeducativas de integración de los inmigrantes en Alemania, España y Francia. Pedagogía Social. 3ra época, 21, 111-139.

CLAIR (2011). Australia no tabunka shugui seisaku (Las políticas bajos la doctrina del multiculturalismo en Australia). Sidney, Australia: Clair Report No. 358.

CLAIR (2011). Furansu no imin seisaku: Imin no shutsunyu kanri gyousei kara shakai tougou seisaku made (Las políticas de inmigración de Francia: desde los asuntos administrativos de inmigración hasta las políticas de la integración social). París, Francia: Clair Report No. 363.

Clyne, M. y Jupp, J. (eds.) (2011). Multiculturalism and integration: A Harmonious Relationship. Canberra, Australia: ANU ePress. https://doi.org/10.26530/OAPEN_459378

Galbally, F. (1978). Migrant Service and Programs- Summary. Referencia en: http://www.multiculturalaustralia.edu.au/doc/galbally_1.pdf

García Castaño, F. J., Pulido Moyano, R. A. y Montes del Castillo, A. (1997). La educación multicultural y el concepto de cultura. Revista Iberoamericana de Educación, 13.

García-Arjona, N., Arjona Garrido, Á. y Checa Olmos, J. C. (2012). Aproximación etnográfica al estudio de relaciones interétnicas en educación física. Estudios de caso en Francia y España. Gazeta de Antropología, 28(1), artículo 05. Referencia en: http://hdl.handle.net/10481/19921

Gay, G. (1983). Multiethnic education: Historical developments and future prospects. Phi Delta Kappa, 64, 560-563.

Kurihara, M. (2010). Oldcomer no kodomo wo taisho to suru kyouiku seisaku ni kan suru rekishi teki kousatsu: Osaka shi kyouiku Iinkai wo jirei toshite (Estudio histórico sobre las políticas educativas enfocadas en los niños de oldcomers: Ejemplo del comité educativo de la prefectura de Osaka). Boletín del Departamento de Educación de la Universidad de Waseda, 17(2), 181-190.

L’association Coexister (2016). La laïcité en trois minutes (ou presque). Referencia en: http://www.gouvernement.fr/qu-est-ce-que-la-laicite

Legifrance (2015). Loi du 9 décembre 1905. Referencia en: https://www.legi-france.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=LEGITEXT000006070169&dateTexte=20171210

MEXT (2001). Gakkou kyouiku ni okeru JSL karikyuramu no kaihatsu ni tsuite (Desarrollo del currículo para JSL en la educación colegial). Recuperado de http://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/clarinet/003/001/008/020.htm

MEXT (2006). Gaikokujin jido seito kyouiku no juujitsu nituite (Reforzamiento de la educación para los estudiantes extranjeros). Referencia en: http://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/clarinet/004/002/001.pdf

MEXT (2011). Gaikokujin jido seito ukeire no tebiki (Guía para la recibir a los estudiantes extranjeros). Referencia en: http://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/clarinet/002/1304668.htm

Morán, Anthony (2016). Enduring in Practice if Not in Name? – Official Multiculturalism During and Beyond the Howard Government. En A. Morán (ed.), The Public Life of Australian Multiculturalism: Building a Diverse Nation (pp. 109-167). Cham, Switzerland: Springer.

Ozdowski, S. (2013). Australian Multiculturalism: The Roots of its Success. En K. Mazur, P. Musiewicz, y B. Szlachta (eds.), Promoting Changes in Times of Transition and Crisis: Reflections on Human Rights Education. https://doi.org/10.12797/9788376383651.10

Shimizu, K., Shimizu, M. (2001). Newcomer to kyouiku: Gakko bunka to Ethnicity no katto wo megutte (La educación de los Newcomers: Recorriendo el conflicto entre la cultura escolar y la característica étnica). Tokio, Japón: Editorial Akashi.

Stanford University Center for the Study of Language and Information (CSLI) (2006). The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Referencia en: https://plato.stanford.edu/entries/republicanism/

Utsunomiya University (2016). DEAR News, 175.

Published

2018-05-09

How to Cite

Pinillos Matsuda, D. K. (2018). The doctrine of the educational policies for foreign students in Japan: A comparison between Australian and French educational policies for children of immigrants. Educacion, 27(52), 119–139. https://doi.org/10.18800/educacion.201801.007

Issue

Section

Artículos