Child rearing practices at infant toddler center and at home: a case study
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.201802.001Keywords:
child rearing, initial education, curriculumAbstract
Infant entrance to formal education spaces installs them in a different context, with new people, things and dynamic. The article reports part of a study who explores the exchange about child rearing practices between families and a day care center. Child rearing practices of different contexts, the exchanges that take place about this and how is gathered in the curriculum are described. It is noted that infant - toddler classroom practices are based on rights approach, activities are emphasized by pedagogic purposes and a good treatment to the child is improved. In the familiar context, affective contact with infants is prioritized. The incorporation of knowledge concerning rearing practices in the proposal curriculum is still incipient.
Downloads
References
Aguirre, E. (2000). Socialización y Prácticas de crianza. En E. Aguirre y E. Durán, Socialización: prácticas de crianza y cuidado de la salud. Un estudio con familias y niños que inician su escolarización en Santa Fe de Bogotá. Colombia: Centro de Estudios Sociales. Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/15487/5/02CAPI01.pdf
Bravo-Soto, A. (2018). Knowledge about Child Rearing Practices: Exchange Between Nursery and Family. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-25. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.5
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Quinta edición. México: Mc Graw-Hill.
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos. Madrid: Morata.
Marotta, E. (2009). La didáctica del jardín entendida como construcción colectiva. En E. Marotta, M. Rebagliati y C. Sena (Coords.), Jardín infantil o escuela maternal. Ecos de una experiencia docente (pp. 77- 86). Buenos Aires: Novedades Educativas.
Ministerio de Desarrollo Social. (2016). Encuesta de Caracterización Socioeconómica Casen, 2015. Recuperado de http://observatorio.minis-teriodesarrollosocial.gob.cl
Ministerio de Educación. (2005). Bases Curriculares de la Educación Parvularia. Santiago de Chile: Maval.
Picco, P. y Soto, C. (2013). Construyendo experiencias de enseñanza y cuidado en las instituciones para la primera infancia. Temas para niños y niñas menores de tres años. Documento. Recuperado de http:/www.des.for.infd.edu.ar/sitio/upload/Que_y_como_ensenar_a_ninos_pequenos_1.docx
Pitluk, L. (2011). Educar en el jardín maternal: enseñar y aprender de 0 a 3 años. (2ª reimp.). Buenos Aires: Novedades Educativas.
Ramírez, P. (2009). La problemática del conocimiento en el jardín maternal. En E. Marotta, M. Rebagliati y C. Sena (Coords.), Jardín infantil o escuela maternal. Ecos de una experiencia docente (pp. 69-76). Buenos Aires: Novedades Educativas.
Ruiz, J. (2003). Metodología de la Investigación Cualitativa. (3ª ed.). España: Universidad de Deusto.
Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Cap. VII. Madrid: Morata.
Soto, C. (2008). Distintas voces hablan de la enseñanza. En C. Soto y R. Violante, Pedagogía de la crianza: un campo teórico en construcción (pp. 155- 171). Buenos Aires: Paidós.
Soto, C. y Vasta, L. (2008). Del alfabeto cultural: prácticas cotidianas y juegos tra-dicionales. En C. Soto, C. y R. Violante, Pedagogía de la crianza: un campo teórico en construcción (pp. 173-195). Buenos Aires: Paidós.
Soto, C. y Violante, R. (2005). Enseñar contenidos en el jardín maternal: una forma de compartir la crianza. En C. Soto, C. y R. Violante (Comps.), En el jardín maternal, investigaciones reflexiones y propuestas (pp. 31- 65). Buenos Aires: Paidós.
Vieytes, R. (2004). Metodología de la Investigación en organizaciones, mercado y sociedad. Buenos Aires: De las ciencias.
Violante, R. (2008a). Los escenarios de crianza en la educación de los niños pequeños. En C. Soto, C. y R. Violante, Pedagogía de la crianza: un campo teórico en construcción (pp. 55-75). Buenos Aires: Paidós.Violante, R. (2008b). Por qué pedagogía de la crianza. En C. Soto, C. y R. Violante, Pedagogía de la crianza: un campo teórico en construcción (pp. 23-53). Buenos Aires: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



