Development of emotional competencies in Chilean elementary school students through the HAPPY 8-12 Program

Authors

  • Nelly Lagos San Martín Universidad del Bío-Bío https://orcid.org/0000-0002-2029-5219

    Doctora en Investigación Educativa, académica de la Universidad del Bío-Bío, Sus líneas de investigación son la Ansiedad Escolar y la Formación del profesorado en el ámbito de la Orientación Escolar, es coordinadora del Grupo de Investigación de Desarrollo Emocional y Cognitivo para el Aprendizaje, ha escrito una treintena de artículos de investigación y realizado una decena de proyectos de investigación internos y externos a la institución.
    Correo electrónico: nlagos@ubiobio.cl

  • Ingrid Sandoval Sandoval Universidad del Bío-Bío https://orcid.org/0000-0001-7060-5986

    Psicóloga de profesión y Magíster en Educación por la Universidad del Bío-Bío, Actualmente trabaja en el DAEM de Diguillín, región de Ñuble, Chile como profesional de la escuela Dafne Zapata Rozas, Pemuco, Chile.
    Correo electrónico: ingrid.karina@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.202102.006

Keywords:

Socio-emotional Education, Conflict Resolution, Assertiveness, Primary Education

Abstract

HAPPY 8 to 12 is a program created in Spain that encourages assertive conflict resolution. The purpose of this article was to evaluate the effectiveness of “HAPPY 8-12” in Chile. The study was carried out from a quasi-experimental design with pre and post-test and control group, applying Analysis of Variance of Repeated Measures to determine the effectiveness of the program. The Socio-Emotional Competence Assessment (ECSE) scale was used to evaluate 197 primary school students (3rd to 6th year), of them 96 are men and 101 women, their ages fluctuate between 8 and 12 years. The results show positive modifications in the students belonging to the experimental group, which allows us to maintain that this program has been able to respond to an existing training need in the Chilean educational system.

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Published

2021-09-27

How to Cite

Lagos San Martín, N., & Sandoval Sandoval, I. (2021). Development of emotional competencies in Chilean elementary school students through the HAPPY 8-12 Program. Educacion, 30(59), 113–131. https://doi.org/10.18800/educacion.202102.006

Issue

Section

Monográfico