Science for citizenship: advances to face the challenges of training scientifically literate citizens in Chile

Authors

  • Maria Cecilia Ramos Araya Universidad de La Serena https://orcid.org/0000-0002-8572-0941

    Profesora de Biología y Ciencias Naturales por la Universidad de La Serena. Máster en Didáctica de las Ciencias Experimentales por la Universidad Autónoma de Barcelona. Doctora en Formación de Profesores por la Universidad de Barcelona. Académica y Coordinadora del programa de Indagación Científica para la enseñanza de las Ciencias (ICEC) del Departamento de Biología de la Universidad de La Serena.
    Correo electrónico: mcramos@userena.cl

  • Brayan Castillo Castillo Universidad de La Serena https://orcid.org/0000-0002-4446-8604

    Profesor de Biología y Ciencias Naturales por la Universidad de La Serena. Magíster en Didáctica de las Ciencias Experimentales por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Asesor especialista y profesor del programa de Indagación Científica para la enseñanza de las Ciencias (ICEC) del Departamento de Biología de la Universidad de La Serena. Profesor de Biología en Educación Secundaria.
    Correo electrónico: brayan.castillo@userena.cl

  • Carlos Marcelo Godoy Villanueva Universidad de Santiago de Chile https://orcid.org/0000-0003-0956-5617

    Licenciado en Educación por la Universidad de La Serena. Profesor de Matemática y Computación por la Universidad de La Serena. Máster en Didáctica de las Matemáticas y las Ciencias experimentales por la Universidad Autónoma de Barcelona. Profesor Mentor programa Sumo Primero de la Universidad de Santiago de Chile.
    Correo electrónico: carlos.godoy.v@usach.cl

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.202302.A001

Keywords:

Scientific literacy, Science for citizenship, Science education

Abstract

In 2020, the subject Science for Citizenship was included in the Chilean school curriculum in response to the global challenges to move towards scientific literacy to encourage citizens to participate in decision making for their personal lives or in their participation socially. The objective of the research was to understand the contributions of the subject Science for Citizenship to the Chilean school curriculum to advance toward scientific literacy.
This article presents a descriptive analysis of the Chilean educational policy documents, based on the review of the purposes, approaches, modules, and learning objectives of the Science for Citizenship subject. The findings show that the curriculum promotes the acquisition, use, critical analysis, creation, and communication of information that addresses science and technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, J. (2017). Reflexiones sobre las finalidades de la enseñanza de las ciencias: educación científica para la ciudadanía. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1(1), 3-16. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2004.v1.i1.01

Aikenhead, G. (2007). Expanding the research agenda for scientific literacy.In C. Linder et al.(eds.). Promoting scientific literacy: Science education research in transaction, 64. Geotryckeriet.

Barbosa, R., Jófili, Z., & Watts, M. (2004). Cooperating in constructing knowledge: case studies from chemistry and citizenship. International Journal of Science Education, 26(8), 935-949. https://doi.org/10.1080/0950069032000138842

Barelli, E., Branchetti, L., Tasquier, G., Albertazzi, L., & Levrini, O. (2018). Science of complex systems and citizenship skills: A pilot study with adult citizens. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(4), 1533-1545. https://doi.org/10.29333/ejmste/84841

Bencze, L., & Sperling, E. (2012). Student-teachers as advocates for student-led research-informed socioscientific activism. Canadian Journal of Science, Mathematics & Technology Education, 12(1), 62-85. https://doi.org/10.1080/14926156.2012.649054

Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus Open, 2, 8-14. https://doi.org/10.1016/j.npls.2016.01.001

Blanco, A. (2004). Relaciones entre la educación científica y la divulgación de la ciencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1(2), 70-86. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3959/3537

Blanco-López, A., España-Ramos, E., González-García, F., & Franco-Mariscal, A. (2015). Key Aspects of Scientific Competence for Citizenship: A Delphi Study of the Expert Community in Spain. Journal of Research in Science Teaching, 52(2), 164–198. https://doi.org/10.1002/tea.21188

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (1972). 2011. Research methods in education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203720967

COSCE. (2011). Informe ENCIENDE: Enseñanza de las Ciencias en la Didáctica Escolar para edades tempranas en España. Rubes Editorial. https://www.cosce.org/pdf/Informe_ENCIENDE.pdf

Elo, S., Kääriäinen, M., Kanste, O., Pölkki, T., Utriainen, K., & Kyngäs, H. (2014). Qualitative content analysis: A focus on trustworthiness. SAGE open, 4(1), https://doi.org/10.1177/2158244014522633

España-Ramos, E., & Reis, P. (2017). El proyecto We Act como marco para formar ciudadanos competentes a través del activismo colectivo basado en la investigación. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, Extra, 657-661. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/334739/425542

Fourez, G. (2005). Alfabetización científica y tecnológica: acerca de las finalidades de la enseñanza de las ciencias. Ediciones Colihue SRL.

García-Carmona, A., & Acevedo-Díaz, J. (2018). The nature of scientific practice and science education. Science & Education, 27(5-6), 435-455. https://link.springer.com/article/10.1007/s11191-018-9984-9

Glaze, A. (2018). Teaching and learning science in the 21st century: Challenging critical assumptions in post-secondary science. Education Sciences, 8(1), 12. https://doi.org/10.3390/educsci8010012

González, C., Martínez, M., Martínez, C., Cuevas, K., & Muñoz, L. (2009). La educación científica como apoyo a la movilidad social: desafíos en torno al rol del profesor secundario en la implementación de la indagación científica como enfoque pedagógico. Estudios Pedagógicos, 35(1), 63-78. https://doi.org/10.4067/S0718-07052009000100004

Jenkins, E. (1992). School science education: Towards a reconstruction. Journal of Curriculum Studies, 24(3), 229-246. https://doi.org/10.1080/0022027920240302

Lee, S., & Roth, W. (2003). Science and the “good citizen”: Community-based scientific literacy. Science, Technology, & Human Values, 28(3), 403-424. https://doi.org/10.1177/0162243903028003003

Lüsse, M., Brockhage, F., Beeken, M., & Pietzner, V. (2022). Citizen science and its potential for science education. International Journal of Science Education, 1–23. https://doi.org/10.1080/09500693.2022.2067365

Martín, M. (2002). Enseñanza de las ciencias ¿Para qué? REEC: Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 1(2), 1.

http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen1/REEC_1_2_1.pdf

Ministerio de Educación de Chile. (2019). Bases Curriculares 3° y 4° medio. Unidad de Curriculum y Evaluación. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-91414_bases.pdf

Monereo, C., & Pozo, J. (2001). ¿En qué siglo vive la escuela? El reto de la nueva cultura educativa. Cuadernos de Pedagogía, 298, 50-55. https://www.researchgate.net/publication/285427977_En_que_siglo_vive_la_escuela

Norris, S., & Phillips, L. (2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science Education, 87(2), 224–240.

https://doi.org/10.1002/sce.10066

O’Brien, C. (2016). Education for sustainable happiness and well-being. Routledge.

Olmedo, J. (2011). Educación y Divulgación de la Ciencia: Tendiendo puentes hacia la alfabetización científica. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 8(2), 137-148.

https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2011.v8.i2.01

Özden, M. (2020). Science Education for Citizenship: A Case Study. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(1), 150-188.

https://doi.org/10.18039/ajesi.682020

Roberts, D. (2007). Scientific Literacy/science literacy. En Abell, S., & Lederman, N. (Eds.), Handbook of research on Science Education (pp. 729–780). Lawrence Erlbaum Associates. https://doi.org/10.4324/9780203097267

Rodriguez, A. J., Mark, S., & Nazar, C. R. (2022). Gazing inward in support of critical scientific literacy. Journal of Science Teacher Education, 33(2), 125-130. https://doi.org/10.1080/1046560X.2021.2009973

Roth, W., & Dêsautels, J. (2004). Educating for citizenship: Reappraising the role of science education. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 4(2), 149-168. https://doi.org/10.1080/14926150409556603

Sadler, T., & Zeidler, D. (2009). Scientific literacy, PISA, and socioscientific discourse: Assessment for progressive aims of science education. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 46(8), 909-921. https://doi.org/10.1002/tea.20327

Selcuk, Z., Palanci, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Tendencies of the researches published in education and science journal: Content analysis. Egitim Ve Bilim, 39(173).

https://www.proquest.com/docview/1521719129?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true

Sequeiros, L. (2015). Alfabetización científica y Educación para la ciudadanía: la ciencia, un arma cargada de futuro. Micro espacios de investigación, 1, 69-93. microespaciosinvestigacion.files.wordpress.com/2016/02/sequeiros-1-2015-pub1.pdf

Sjöström, J., & Eilks, I. (2018). Reconsidering different visions of scientific literacy and science education based on the concept of Bildung. Cognition, metacognition, and culture in STEM education. (pp. 65-88). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66659-4_16

Valladares, L. (2021). Scientific literacy and social transformation: Critical perspectives about science participation and emancipation. Science & Education, 30(3), 557-587. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00205-2

Vilches, A., Solbes, J., & Gil, D. (2004). ¿Alfabetización científica para todos contra ciencia para futuros científicos? Alambique, 41, 89-98.

https://www.researchgate.net/publication/39210163_Alfabetizacion_cientifica_para_todos_contra_ciencia_para_futuros_cientificos

Downloads

Published

2023-09-29

How to Cite

Ramos Araya, M. C., Castillo Castillo, B., & Godoy Villanueva, C. M. (2023). Science for citizenship: advances to face the challenges of training scientifically literate citizens in Chile. Educacion, 32(63), 5–20. https://doi.org/10.18800/educacion.202302.A001

Issue

Section

Artículos