Clustering of Entrepreneurial Profiles of University Students at UNALM: An Analysis with K-Means

Authors

  • Javier Rubén Antonio Vargas Universidad Nacional Agraria La Molina https://orcid.org/0000-0002-8320-3086

    Magister en Administración por la Universidad ESAN (Perú) con estudios de doctorado en la Universidad Nacional Agraria La Molina en el programa de Doctorado en Agricultura Sustentable. Profesor auxiliar a tiempo completo en la Universidad Nacional Agraria La Molina (Perú) en el Departamento Académico de Gestión Empresarial de la Facultad de Economía y Planificación con más de 10 años de experiencia docente. Sus intereses de investigación están basados en: finanzas sostenibles y modelos de negocio de agroexportación. Correo electrónico: jantonio@lamolina.edu.pe

  • Yulissa Maruschka Navarro-Castillo Universidad Nacional Agraria La Molina https://orcid.org/0000-0002-3697-5163

    Máster en Administración Pública por la Universidad de Minho (Portugal). Estudiante de doctorado en la Universidad Politécnica de Madrid en el programa de Ingeniería de Organización. Profesora auxiliar a tiempo completo en la Universidad Nacional Agraria La Molina (Perú) en el Departamento Académico de Gestión Empresarial de la Facultad de Economía y Planificación con más de 5 años de experiencia docente. Sus intereses de investigación están basados en: innovación, emprendimiento y alta tecnología.
    Correo electrónico: ynavarro@lamolina.edu.pe

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.202501.A006

Keywords:

Entrepreneurship, Cluster analysis, Educational management, Career development, Student behavior

Abstract

This study classifies the entrepreneurial profiles of students enrolled in the Business Development course at the National Agrarian University La Molina (UNALM), analyzing the variables of gender, age, and field of study. A non-experimental quantitative methodology was employed, using a survey validated by the Wadhwani Foundation, followed by a cluster analysis with the K-Means algorithm. The results identified two clusters of students with entrepreneurial tendencies and revealed a significant relationship between gender, age, and field of study with entrepreneurial profiles. Findings indicate that each student exhibits at least one type of entrepreneurial style, with certain profiles being more prevalent depending on gender and field of study. This study provides valuable insights for designing educational programs that foster entrepreneurship among diverse student groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-03-18

How to Cite

Antonio Vargas, J. R., & Navarro-Castillo, Y. M. (2025). Clustering of Entrepreneurial Profiles of University Students at UNALM: An Analysis with K-Means. Educacion, 34(66), 113–132. https://doi.org/10.18800/educacion.202501.A006

Issue

Section

Artículos