The voices of teachers: reasons for choosing the teaching profession, underlying values

Authors

  • María Amelia Pidello Universidad Nacional del Rosario
    Psicopedagoga, profesora de Educación General Básica. Doctoranda en Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Rosario. Contacto: pidello@irice-conicet.gov.ar
  • Beatriz Rossi Universidad Nacional del Rosario
    Licenciada en Psicología Social y Laboral, Universidad Nacional de Rosario (UNR). Profesional principal del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet) en el Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (Irice), profesora titular interina de la Cátedra de Psicología del trabajo y de las organizaciones en la Facultad de Ciencias Económicas y Estadística (UNR). Contacto:rossi@irice-concet.gov.ar
  • María de los Ángeles Sagaztizabal Universidad Nacional del Rosario
    Licenciada en Antropología, especialista en Sociología Política y doctora en Historia. Investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet-Argentina). Dirige el programa de investigación acerca de la Institución Educativa en Contextos Complejos en el Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (Irice). Contacto: sagastizabal@irice-concet.gov.ar, asagasti@ciudad.com.ar

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201302.006

Keywords:

motivation, teaching profession, values

Abstract

This paper analyzes, from the views expressed by teachers in activity, the motivations that led and lead them to uphold the performance of the teaching task. This problem is systematically surveyed in the framework of the project Observatory of the conceptions of teachers and future teachers about the school, teacher training and students (Irice/Conicet, OIE/Unesco). The comprehension of the senses and meanings that guide the choice of teaching implied, by the subjects questioned, a reflection on the constitutive aspects of the teaching role and a travel through the spaces of confluence of processes and representations. This study allowed us to recognize the prevailing needs in such choice of career, as well as the understanding of its significance and the values that guide it.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2013-10-11

How to Cite

Pidello, M. A., Rossi, B., & Sagaztizabal, M. de los Ángeles. (2013). The voices of teachers: reasons for choosing the teaching profession, underlying values. Educacion, 22(43), 113–128. https://doi.org/10.18800/educacion.201302.006

Issue

Section

Artículos