Cinematographic language as project for the students from Primary Education Degree (English speciality)
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.201902.011Palavras-chave:
Educação artística, projeto audiovisual, Licenciatura em Ensino BásicoResumo
Inspired by educative projects based on «making films at school», this article shows an audiovisual project for Primary Education Degree (English speciality) students from the University of Murcia. To know the answer of our students when faced with this kind of proposal, we looked into it through two tests, one before and another after of said activity, obtaining relevant information about the knowledge, abilities and attitude of our students regarding the creative process, the use of audiovisual tools, the TIC and their educational possibilities. Lastly, an iconographic analysis of the sixteen short films made was also performed. The main goal is to check the response of students (future school teachers) when faced with Project-Based Artistic Learning (PBAL) methodologies.
Downloads
Referências
Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid: Catarata.
Arenas, A. (1995). La televisión como herramienta didáctica. Comunicar, 4. Recuperado de https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=4&articulo=04-1995-10
Bellido, A. (1998). El aprendizaje del cine. Comunicar, 11(6). Recuperado de https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=11&articulo=11-1998-03
Calzadilla, M. (2002). Aprendizaje colaborativo y tecnologías. Revista Iberoamericana de Educación, 59(4). https://doi.org/10.35362/rie2912868
Clarembeaux, M. (2010). Educación en cine: memoria y patrimonio. Comunicar, 35(18). https://doi.org/10.3916/C35-2010-02-02
Fandos, M. (1994). El vídeo y su papel didáctico en Educación Primaria. Comunicar, 2. Recuperado de https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=2&articulo=02-1994-13
Ferro, C., Martínez, A. y Otero, M.C. (2009). Ventajas de uso de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles. Revista electrónica de Tecnología Educativa, 29. Recuperado de http://biblioteca.universia.net/html_bura/ficha/params/title/ventajas-uso-tics-proceso-enseñanza-aprendizaje-optica-docentes-universitarios-españoles/id/47702358.html
García-Valcárcel, A., Hernández, A. y Recamán, A. (2012). La metodología del aprendizaje colaborativo a través de las TIC: una aproximación a la opinión de profesores y alumnos. Revista Complutense de Educación, 23(1), 161-188. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2012.v23.n1.39108
García-Valcárcel, A., Basilotta, V. y López, C. (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria. Comunicar, 42, 65-74.
Hernández, A. y Martín, J. (2017). Concepciones de los docentes no universitarios sobre el aprendizaje colaborativo con tic. Educación XX1, 11(1). https://doi.org/10.5944/educxx1.17508
Hervás, D. (2015). ABPA, Aprendizaje Basado en Proyectos Artísticos. Aula de Secundaria. Barcelona: Graó.
Marín-Viadel, R. (2003). Didáctica de la educación artística. Madrid: Pearson Educación.
Marzábal, I. y Arocena, C. (2016). Películas para la educación. Aprender viendo cine, aprender a ver cine. Madrid: Cátedra.
Miravalles, L. (1998). Como disfrutar del cine en el aula. Comunicar, 11(6). https://doi.org/10.3916/C11-1998-10
Morilla, M. (1994). Televisión escolar «Las Montañas». Comunicar, 3. Recuperado de https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=3&articulo=03-1994-06
Mudet, A., Beltran, A. y Moreno, A. (2015). Arte como herramienta social y educativa. Revista Complutense de Educación, 26(2), 315-329. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.43060
Piscitelli, A. (2009). Nativos digitales. Dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de la participación. Buenos Aires: Santillana.
Pérez, M. y Aguaded, I. (1994). Lenguaje y nuevos lenguajes. Comunicar, 2. Recuperado de https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=2&articulo=02-1994-05
Prendes, M., Castañeda, L. y Gutierrez, I. (2010). Competencias para el uso de TIC de los futuros maestros. Comunicar, 35(18). https://doi.org/10.3916/c35-2010-03-11
Roldán, J. y Marín-Viadel, R. (2014). Metodologías artísticas de investigación en educación. Málaga: Aljibe.
Ruiz, F. (1994). Cine y enseñanza. Comunicar, 3. Recuperado de https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=3&articulo=03-1994-10
Valencia Extra (2016). Educación y el Institut Valencià de Cultura organizan con-juntamente la jornada Edusiona’t amb les arts. Recuperado de http://valen-ciaextra.com/es/educacio-linstitut-valencia-de-cultura-organitzen-conjun-tament-la-jornada-edusionat-amb-les-arts/
Villafañe, J. y Mínguez, N. (2002). Principios de teoría general de la imagen. Madrid: Piramide.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2019 Educacion

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.



