Eco-efficiency in the higher education sector. A baseline for its implementation

  • Marcelo Mantilla-Falcón Universidad Técnica de Ambato, Ecuador

    Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad Técnica de Ambato. Magíster en Docencia Universitaria y Administración Educativa por la Universidad Tecnológica Indoamérica. Magíster en Ciencias de la Educación por la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Docente en la Facultad de Contabilidad y Auditoría de la Universidad Técnica de Ambato. Investigador.

  • Marcela Karina Benítez-Gaibor Universidad Técnica de Ambato, Ecuador

    Doctora en Contabilidad y Auditoría por la Universidad Técnica de Ambato. Magíster en Derecho Económico Financiero y Bursátil por la Universidad Regional Autónoma de los Andes. Magíster en Auditoria Integral por la Universidad Técnica Particular de Loja. Docente en la Facultad de Contabilidad y Auditoría de la Universidad Técnica de Ambato. Investigadora.

  • Melany Alejandra Loor-Intriago Universidad Técnica de Ambato, Ecuador

    Ingeniera en Contabilidad y Auditoría por la Universidad Técnica de Ambato. Subdirectora financiera, Gobierno Provincial del Napo.

  • Lenin Geovanny Vásconez-Acuña Universidad Técnica de Ambato, Ecuador

    Doctor en Economía de la Empresa y Finanzas (PhD) por la Universidad Rey Juan Carlos de España. Doctor en Contabilidad y Auditoría por la Universidad Técnica de Ambato. Máster universitario en Organización de Empresas por la Universidad Rey Juan Carlos de España. Docente en la Facultad de Contabilidad y Auditoría de la Universidad Técnica de Ambato. Docente coordinador de Vinculación con la Sociedad y docente de maestrías.

Keywords: Eco-efficiency, Cluster, Higher education, Management

Abstract

Eco-efficiency in the higher education sector is vitally important, therefore, this study presents a baseline analysis on the management of energy resources (light, water and fuel) of ten faculties at a university in central Ecuador. This is a quantitative, descriptive, non-experimental research with non-probabilistic and longitudinal cut sample. Two consecutives semesters were analyzed considering variables: expenses in dollars for the consumption of light, water and fuel using simple linear regression, correlation, and an exploratory study through multivariate analysis with the cluster method. The results show the efficiency among faculties and their classification through clusters that facilitate management decision making to improve environmental and financial sustainability.

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How to Cite
Mantilla-Falcón, M., Benítez-Gaibor, M. K., Loor-Intriago, M. A., & Vásconez-Acuña, L. G. (2020). Eco-efficiency in the higher education sector. A baseline for its implementation. Contabilidad Y Negocios, 15(29), 58-71. https://doi.org/10.18800/contabilidad.202001.004