Historical problems: analysis around the absence of women and their history in the curricula of Chile and Peru
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.202102.007Keywords:
Curriculum, Study plans, Women’s participation, Gender, DidacticsAbstract
This article denotes a socially relevant problem that is related to the absence of women and their history in the official curricular constructions of Chile and Peru. The method followed is related to the postulates of Critical Literacy, adapting leading questions for the construction of categories of analysis and documentary research. Among the main conclusions, it can be stated that both curricula, from comparative perspectives, do not propose or offer sufficient spaces for the inclusion of women and their history. In addition, the curriculum construction is framed in traditional perspectives that reveal the protagonism of white men with political, economic and / or military power, where women, when they are referred, are carried out from subordinate positions and linked to the domestic and private. We can argue that although women are visible in some areas of the curriculum, such presence is minimal and is conditioned by the dominant traditional structures.
Downloads
References
Apple, M. W. (1990). Ideology and Currículum. Nueva York: Psychology Press.
Apple, M. W. y Beane, J. A. (2012). Escuelas democráticas. Barcelona: Morata.
Aubert, A., Fisas, M., Valls, M. R. y Duque, E. (2004). Dialogar y transformar: Pedagogía crítica del siglo XXI. Barcelona: Graó.
Banks, J. A. (2008). Diversity, Group Identity, and Citizenship Education in a Global Age. Educational Researcher, 37(3), 129-139. https://doi.org/10.3102/0013189X08317501
Bauman, Z. (2015). Modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica.
Blaise, M. (2009). What a girl wants, what a girl needs: Responding to sex, gender and sexuality in the early childhood classrooms. Journal of Research in Childhood Education, 23(4), 450-460. https://doi.org/10.1080/02568
Bourdieu, P. y Passeron, J.-C. (2018). La Reproduction: Éléments pour une théorie du système d’enseignement. Paris: Minuit.
Bryant, C. y Jary, D. (2014). Giddens’ Theory of Structuration: A Critical Appreciation. Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315822556
Butler, J. (2016). Deshacer el género. Madrid: Grupo Planeta.
Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2013). Research Methods in Education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203720967
Colás, P. y Jiménez, R. (2006). Tipos de conciencia de género del profesorado en los contextos escolares. Revista de Educación, 340, 415-444.
Crocco, M. (2010). Teaching About Women in World History. The Social Studies, 102, 18-24. https://doi.org/10.1080/00377996.2011.532731
Crocco, M. (2019). Teaching Gender and Social Studies in the #MeToo Era. Social Studies Journal, 38(1), 6-16.
Fernández Valencia, A. (2004). Las mujeres en la historia enseñada: género y enseñanza de la historia. Clío & Asociados. La historia enseñada, (8), 115-128. https://doi.org/10.14409/cya.v1i8.1595
Foucault, M. (1976). Historia de la sexualidad 1: la voluntad del saber. Buenos Aires: Siglo XXI.
Fraser, N. (2019). La justicia social en la era de las «políticas de identidad»: Redistribución, reconocimiento y participación. Apuntes de Investigación del CECYP, 1(2), 17-36.
Giroux, H. (2018). Pedagogy and the Politics of Hope: Theory, Culture, and Schooling: A Critical Reader. Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429498428
Gómez, E. (2008). Educación para la ciudadanía: una aproximación al estado de la cuestión. Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista ee Investigación, 7, 131-140.
Hess, D. (2002). Discussing Controversial Public Issues in Secondary Social Studies Classrooms: Learning from Skilled Teachers. Theory and Research in Social Education, 30. https://doi.org/10.1080/00933104.2002.10473177
Kincheloe, J. L. y McLaren, P. L. (1994). Rethinking critical theory and qualitative research. En N. Denzin y S. Lincoln (eds.), Handbook of Qualitative Research. (pp. 138-157). Thousand Oaks, CA: Sage.
Lamas, M. (1986). La antropología feminista y la categoría «género». Nueva Antropología, 8(30), 173-198.
Lomas, C. (2002). El sexismo en los libros de texto. Mujer y educación: educar para la igualdad, educar desde la diferencia. Barcelona: Graó.
Luque, A. G. y Rodríguez, M. P. (2015). LOMCE: ¿es posible construir una ciudadanía sin la perspectiva de género? Iber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 80, 65-72.
Marolla, J. (2015). ¿Qué sabemos sobre la enseñanza de la historia de las mujeres? Algunas reflexiones sobre los discursos del profesorado chileno. En A. M. Hernández Carretero, C. R. García Ruíz y J. L. de la Montaña Conchiña (eds.), Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas (pp. 889-898). Cáceres: Universidad de Extremadura y AUPDCS.
Marolla, J. (2019). La inclusión de las mujeres en las clases de historia: posibilidades y limitaciones desde las concepciones de los y las estudiantes chilenas. Revista Colombiana de Educación, 1(77). https://doi.org/10.17227/rce.num77-6549
Marolla, J., Díaz, F. y Rabuco, A. (2020). Enseñanza de la historia en la escuela: Una aproximación desde el análisis del texto escolar. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 7, 133-152. https://doi.org/10.17398/2531-0968.07.133
MINEDU (2016). Programa curricular de educación secundaria. Lima: MINEDU.
MINEDUC (2015). Currículum nacional. Santiago de Chile: MINEDUC.
Miralles, P. y Gómez, C. (2017). Enseñanza de la historia, análisis de libros de texto y construcción de identidades colectivas. Historia y Memoria de la Educación, 6, 9-28. https://doi.org/10.5944/hme.6.2017.18745
Ortega-Sánchez, D., Marolla, J. y Heras, D. (2020). Invisibilidades sociales, identidades de género y competencia narrativa en los discursos históricos del alumnado de educación primaria. En J. Díez Gutiérrez y J. R. Rodríguez Fernández (eds.), Educación para el Bien Común: Hacia una práctica crítica, inclusiva y comprometida socialmente (pp. 89-103). Barcelona: Octaedro.
Pagès, J. (2015). La educación democrática de la ciudadanía para el gobierno de la polis: Retos, esperanzas y utopías. Revista Educación y Pedagogía, 27(69-70), 55-65.
Pinar, W. (2014). La teoría del Currículum. Madrid: Narcea Ediciones.
Ródenas, C. A. (2015). Igualdad, género y diversidad sexual en la Formación Inicial de Maestro/a en la Universidad Jaume I (UJI). Temas de Educación, 21(1), 77-96.
Rodríguez, M. y Peña, J. (2005). La investigación sobre el género en la escuela: nuevas perspectivas teóricas. Teoría de la Educación, 17, 25-48.
Sant, E. y Pagès, J. (2011). ¿Por qué las mujeres son invisibles en la enseñanza de la historia? Historia y Memoria, 3, 129-146.
Scott, J. W. (2009). Genero e historia. México: Fondo de Cultura Económica.
Solís Pérez, Y. (2006). Propuesta metodológica para fomentar la igualdad de género en el aula escolar. Revista Electrónica Educare, 10(1), 103-122. https://doi.org/10.15359/ree.10-1.6
Steinberg, S. R y Talburt, S. (2005). Pensando «queer»: Sexualidad, cultura y educación. Barcelona: Graó.
Thornton, S. J. (2015). Silence on gays and lesbians in social studies currículum. En W. Parker, Social Studies Today: Research and Practice (pp. 105-112). Nueva York, NY: Routledge Taylor and Francis Group.
Tosar, B. (2018). Literacidad crítica y enseñanza de las ciencias sociales en primaria: Profe, las bolsas de plástico no son medusas. Reidics, Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 2, 4-19.
Valenzuela-Valenzuela, A. y Cartes-Velásquez, R. (2020). Perspectiva de género en currículums educativos: obstáculos y avances en educación básica y media. Revista Brasileira de Educação, 25, 1-19. https://doi.org/10.1590/s1413-24782020250063
Viotti, M. y Del Valle, A. (2013). Identidades de género en la escuela: una mirada desde el nivel inicial y el primer ciclo. La Alijaba, 17, 169-178.
Woyshner, C. (2002). Political History as Women’s History: Toward a More Inclusive Currículum. Theory & Research in Social Education, 30(3), 354-380. https://doi.org/10.1080/00933104.2002.10473201




