Characterization of new international business of traditional manufacturing industries

Authors

  • Santiago Cantarero Sanz Universidad de Valencia
    Doctor en Ciencias Económicas y Empresariales, diplomado en Estudios Avanzados de Economía, por laUniversitat de València y máster en Dirección de Empresas Cooperativas por la Universidad Politécnica deValencia. Profesor universitario. Se dedica a la investigación de políticas económicas basadas en el desarrollo endógeno, tanto en el ámbito rural, local y distritos industriales, así como en su repercusión en la creación de empresas y empleo. Miembro de la Asociación Científicade Economía y Dirección de la Empresa (Acede) y Motiva,además de docente en el Instituto Interuniversitario de Desarrollo Local (IIDL). Durante más de 15 años,ha compatibilizado la labor docente e investigadora conla de emprendedor en sectores diversos. Tiene publicados numerosos artículos sobre su área de investigación, además de la participación como ponente en congresos sobre desarrollo local y emprendimiento.
  • Francisco Puig Blanco Universidad de Valencia
    Francisco Puig es titular de universidad y director delMáster en Estrategia del Departamento de Direcciónde Empresas (Universidad de Valencia, España). Realizósu doctorado en Ciencias Económicas y Empresariales con Premio Extraordinario. Ha sido profesor visitante en HEC-Montreal (Canadá), Manchester Business Schooly King's College London (UK). Está especializado en estrategia, internacionalización turnaround y clusters/distritos industriales. Ha publicado casi medio centenar de trabajos, algunos de ellos en revistas líderes (International Journal of Operations & Production Management; International Business Review, European Journal of Operational Research) así como libros y capítulos (RoutledgeTaylor & Francis Group). Está afiliado a Acede, European International Business Academy (Eiba), European Academy of Management (Euram) y Motiva. Su interés como investigador se centra en la intersección entre Localización-Estrategia-Performance.

DOI:

https://doi.org/10.18800/contabilidad.201301.003

Keywords:

new-business-international, SMEs, traditional manufactures.

Abstract

The main objective of this study was to study the characteristics of the New International Business (NIS) or Born-Global in a sample of 81 SMEs belonging to the Spanish textile sector. This is descriptive analysis regarding the location, the subsector of activity, size, economic performance and internationalization strategy implemented by the NEI (2005-2009).The results identified three groups of NIS: export, import and export-import. The group of companies that makeup the largest importers and are associated with smaller companies. The exporters appear to be related more to low techsub-sectors while more internationally committed are those with a higher dimension. Regarding the location not detected any evidence of territorial pattern. Finally, among firms internationalized in the time period analyzed, it is also noteworthy that the economic performance of these is higher among importers. This study provides information on why the same country and same industry some companies decide shortly be created to assume certain levels of risk, engaging in operations engaged in foreign markets while others do not. It also participates in the debate on the competitiveness of manufacturing companies.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2013-07-23

How to Cite

Cantarero Sanz, S., & Puig Blanco, F. (2013). Characterization of new international business of traditional manufacturing industries. Contabilidad Y Negocios, 8(15), 33–42. https://doi.org/10.18800/contabilidad.201301.003

Issue

Section

Business Strategy