Strategic management of microenterprises in the agroindustrial sector of Tabasco, México

Authors

  • Susana Suárez Reyes Universidad Juárez Autónoma de Tabasco https://orcid.org/0000-0003-0153-1068

    Estudiante del Doctorado en Estudios Económico Administrativos en la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Maestra en Administración y Dirección Estratégica y licenciada en Administración por la misma universidad.
    susy.93suarez@gmail.com

  • María del Carmen Sandoval Caraveo Universidad Juárez Autónoma de Tabasco https://orcid.org/0000-0002-5482-3032

    Doctorado en Gestión Estratégica y Políticas de Desarrollo por la Universidad del Mayab (Yucatán, México). Maestría en Administración con Especialidad en Dirección del Factor Humano por la Universidad del Valle de México. Licenciada en Administración por la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Docente en la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (México), División Académica de Ingeniería y Arquitectura. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I por el Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (México). Académica Certificada en Administración por la Asociación Nacional de Facultades y Escuelas de Contaduría y Administración (ANFECA). Acreditada como Profesora de Tiempo Completo con Perfil Deseable por la Secretaría de Educación Pública (México).
    maria.sandoval@ujat.mx

  • Clara Luz Lamoyi Bocanegra Universidad Juárez Autónoma de Tabasco https://orcid.org/0000-0001-9021-4659

    Doctora en Administración por la Universidad Autónoma de Querétaro. Maestra en Administración y título profesional de ingeniero civil por la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Docente en la División Académica de Ciencias Económico Administrativas de la misma universidad.
    cluzlamoyi@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.18800/contabilidad.202102.001

Keywords:

Microenterprise, Manufactures, Agroindustries, Strategic management

Abstract

Agroindustrial microenterprises are one of the key sectors in the country’s economy, generating jobs and contributing to regional and national development, however, the limitations and short lifespan these companies have is worrying. The study presents an analysis of the strategic management of 194 microenterprises in the agro-industrial sector of Villaher-mosa, Tabasco. The results show that these companies have deficiencies at two stages of this process, the formulation and implementation of strategies, as managers do not plan their activities or set their short, medium and long goals. The lack of an organizational philosophy is detected, which can affect the optimal functioning of the organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-12-28

How to Cite

Suárez Reyes, S., Sandoval Caraveo, M. del C., & Lamoyi Bocanegra, C. L. (2021). Strategic management of microenterprises in the agroindustrial sector of Tabasco, México. Contabilidad Y Negocios, 16(32), 7–22. https://doi.org/10.18800/contabilidad.202102.001

Issue

Section

Management Accounting